Specjalność: Komunikacja medialna
Studia pierwszego stopnia
Sylwetka absolwenta
Absolwent specjalności Komunikacja medialna posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, publicznej oraz masowej. Dzięki przyswojeniu wiedzy z zakresu szeroko rozumianej dynamiki interakcji w najróżniejszych sferach i okolicznościach, potrafi nie tylko działać i porozumiewać się, ale też właściwie i z dystansem interpretować wszelkie uwarunkowania komunikacyjne, szczególnie te patologiczne. Jego kompetencje mają charakter uniwersalny, pozwalający mu swobodnie poruszać się w świecie tekstów i kodów, również tych, których nie zgłębił dokładnie w czasie studiów. Student poznaje procesy interferencji kulturowej,jest przygotowany do pracy wymagającej funkcjonowania w różnych grupach społecznych oraz etnicznych. Dzięki interdyscyplinarnemu charakterowi Komunikacja medialna będzie stanowić, po uzupełnieniu informacjami z zakresu nauk społecznych, harmonijne połączenie wiedzy filologicznej z wiedzą kulturoznawczą.
Absolwent tej specjalności jest bardzo dobrym kandydatem na specjalistę w zakresie reklamy (tu zwłaszcza copywritingu), zarządzania zasobami ludzkimi, kreacji wizerunków społecznych osób, firm, instytucji. Oprócz tego może znaleźć pracę w takich miejscach, jak wydawnictwa, redakcje gazet lub czasopism, portale internetowe.
Absolwenci Komunikacji medialnej mogą uzupełnić swoją wiedzę na specjalizacjach: dziennikarskiej oraz medioznawczej.
OPIS PRZEDMIOTÓW (wersja skrócona)
Specjalizacja: Komunikacja medialna
Studia pierwszego stopnia
1. Teoretyczne podstawy komunikacji językowej (wykład, 30 g.)
– teoria komunikacji językowej, z uwzględnieniem kontekstów socjologicznych, psychologicznych i ogólnokulturowych
– podstawowe prawa rządzące stosowaniem kodów werbalnych i proksemicznych
– najważniejsze teorie komunikacji językowej
Prowadzi: Zakład Frazeologii i Kultury Języka Polskiego
2. Semiotyka komunikacji (konwersatorium, 30 g.)
– geneza komunikacji i jej funkcjonalność
– porównanie aktu mowy i zdarzenia komunikacyjnego w zakresie semiotyki i pragmatyki
– rola komunikacji werbalnej w polisemiotycznym zdarzeniu komunikacyjnym
– obraz i dźwięk jako dopełnienie tekstu językowego
– dominacja semiotyczna determinowana technologicznie
– semiotyczna spójność tekstu
– analiza tezy środek przekazu sam jest przekazem
Prowadzi: Zakład Gramatyki Współczesnego Języka Polskiego i Onomastyki
3. Teoria i historia mediów (wykład, 30 g.)
– media społeczne jako jako narzędzia poręczania rzeczywistości
– historia mediów: od dominacji pisma do zwrotu ikonicznego w kulturze współczesnej
– media analogowe a media cyfrowe
– internet jako baza danych
– nowe media: estetyzacja informacji
Prowadzi: Zakład Literatury i KUltury Nowoczesnej
4. Internacjonalizacja komunikacji językowej (konwersatorium, 30 g.)
– procesy globalizacji na poziomie leksykalnym i gramatycznym
– wspólne wzorce zachowań komunikacyjnych
– wspólne sposoby konceptualizacji świata
– swoistość polszczyzny jako języka sytuującego się na pograniczu obszaru zachodnio- i wschodnioeuropejskiego
Prowadzi: Zakład Frazeologii i Kultury Języka Polskiego
5. Wprowadzenie do kultury popularnej (wykład, 30 g.)
– źródła i geneza kultury popularnej
– refleksja krytyczna na temat kultury popularnej
– kultura popularna wobec teorii kultury XX w.
– popularyzacja rzeczywistości przez współczesne media społeczne
Prowadzi: Zakład Literatuy i Kultury Nowoczesnej
6. Czytanie kultury popularnej (warsztaty, 30 g.)
– symbole i archetypy w kulturze popularnej
– ikony pop kultury
– literatura a przemysł kulturowy
– melancholia w kulturze popularnej
– kultura popularna: wandalizm czy sztuka?
Prowadzi: Zakład Literatury i Ultury Nowoczesnej
7. Podstawy copywritingu (warsztaty, 30 g.)
Prowadzi: Zakład Frazeologii i Kultury Języka Polskiego
8. Warsztat mediologa (warsztaty, 30 g.)
Prowadzi: Zakład Literatury i KUltury Nowoczesnej
9. Konteksty komunikacji (konwersatorium, 30 g.)
– podstawy komunikacji w organizacji
– najważniejsze zdarzenia komunikacyjne wykorzystywane w życiu zawodowym: negocjacje, dyskusja, autokreacja
– zachowania komunikacyjne inicjujące konflikty i neutralizujące spory
– język płci, płeć kulturowa a wybór strategii komunikacyjnych
– feministyczna teoria punktu widzenia, komunikacja w związku partnerskim
– komunikacja w szkole; funkcjonalna kreacja szkolnych wspólnot komunikatywnych, komunikowanie się na granicy wspólnot, neutralizacja konfliktów
– zróżnicowanie funkcjonalne współczesnego języka polskiego a tworzenie się nowych wspólnot komunikatywnych.
– nauka słuchania
Prowadzi: Zakład Gramatyki Współczesnego Języka Polskiego i Onomastyki oraz Zakład Historii Języka Polskiego
10. Poetyka i estetyka nowych mediów (konwersatorium, 30 g.)
– technika a kultura i sztuka
– remedializacja starych mediów a tradycyjne języki ich opisu
– kultura konwergencji
– nowe kategorie opisowe mediów cyfrowych
– usytuowanie autora w nowych mediach
Prowadzą pracownicy kierunku: Media Interaktywne i Widowiska